Pura Vida
Pura Vida

„Pura Vida je každý moment, kdy se cítíme fakt happy. Je to i radost z toho, že jsme to spolu už tak dlouho vydržely a máme pořád chuť Pura Vidu šířit. Že každé ráno jdeme do práce s chutí. Přejeme si, aby se holky v našich legínách a oblečení cítily dobře, ať už jsou jakékoliv. I kdyby to měla být jen minuta denně, Pura Vida znamená být happy.“

Firma je jako manželství

Dvě Petry spojí v přátelství jejich silná osobnost a obrovské pracovní nasazení. Když si chtějí jít zaběhat, zjistí, že nemají co na sebe. Tak vznikají jejich první legíny. Líbí se natolik, že je chtějí i cizí ženy. A ze dvou kamarádek se rázem stávají podnikatelky. Barevná pohádka Pura Vida se začíná psát v roce 2015. Nechybí v ní zápletka, zvrat, chvíle napětí a – díky JICu* – ani šťastné rozuzlení. 

Bylo, nebylo. Barevná pohádka Pura Vida začíná.

V roce 2012 se v jedné reklamní agentuře potkají dvě Petry: Petra Němečková a Petra Bartoňková alias Petruccya. Kromě křestního jména mají i společnou minulost – obě v šestnácti letech odchází z domu a staví se pevně na vlastní nohy. „Začít se o sebe starat takhle brzy dá člověku do života opravdu hodně – ať už jde o nějakou finanční gramotnost, potřebu udržet si práci a vztahy s okolím,“ zamýšlí se Petra Němečková. 

Vedle samostatnosti obě Petry spojuje také obrovský pracovní drajv, takže obě záhy přerůstají šéfům reklamní agentury přes hlavu. „Vždycky jsme měly pocit, že firma, pro kterou pracujeme, je naše, a že je potřeba udělat maximum. Rychle jsme se proto dostávaly na zajímavé pozice, které byly určené lidem o generaci starším,“ vzpomíná na zaměstnanecké období Petra Bartoňková alias Petruccya. 

V té době sedávají nad kávou, povídají si a sní o vlastní firmě. V roce 2015 ji zakládají. Objednávky na neotřelé barevné legíny narůstají, a z koníčku se stává byznys. Legíny už nenosí jen kamarádky a kamarádky kamarádek. Z jejich zákaznic se stává komunita žen, které na sebe na ulici mávají. Nabírají první zaměstnance, vzniká první e-shop, budují první kancelář. Pura Vida vdechuje život skomírajícímu klubu Mersey. Vzniká nejbarevnější výrobna u nás.

Firma je jako manželství. A Pura Vida se ocitá v manželské krizi.

Vize Pura Vidy zůstává stejná: poctivé řemeslo, lokální výroba, podpora místních švadlen, originální móda pro ty, kteří se nebojí být vidět. Jenže ve směru, kterým natočit kormidlo, se Petry přestávají shodovat. Jedna chce firmu velkou, druhá malou. Dvě silné osobnosti s opačným názorem věstí průšvih. Padne rozhodnutí: každá půjde svou cestou. Založí nové sro-čko, připraví „rozvodové“ papíry. „Firma dvou majitelů je jako manželství, jejich zaměstnanci jsou jako jejich děti. My jsme došli do momentu, kdy jsme se chtěly rozvést. Tak moc jsme se hádaly, že se naše děti rozdělily na dva tábory a rozhodovaly se, kdo půjde s mamkou a kdo s taťkou,“ vzpomíná dnes už se smíchem Petra. Těsně před podpisem nastává štronzo: horké hlavy chladnou. Rozvodové papíry shazují ze stolu, rozhodují se pro nový začátek. Ve stejnou chvíli se obracejí na JIC

 

Firma je jako manželství se vším všudy, jen nemáte sex a nemůžete svoje neshody udobřovat. JIC nás zachránil. Jako manželská poradna.“

Terapie JICem

Do Pura Vida přichází koučka Katarína Morvai. Zadání zní jasně: Petry chtějí firmu zprofesionalizovat. Doufají, že plánování a tabulky všechno vyřeší. „Po hodině a půl vlastního zajíkání se, jsme zjistily, že problém není v neprofesionálním vedení firmy. Byl především mezi námi dvěma,“ vysvětluje Petra Němečková. 

Začínají terapie. Stejně jako v manželské poradně probíhají zpočátku zvlášť. Obě Petry si ujasňují, co chtějí a jakou roli v tom hraje Petra číslo 2. Teprve po čase komunikují všechny tři společně. „Náš střet nebyl ve velikosti firmy. Když každý den přijdeme do práce a nenávidíme se, je jedno, jestli má firma obrat 10 milionů nebo jestli je to druhé Nike,“ vysvětluje Petruccya. Dostávají domácí úkol: zapracovat musejí hlavně na kvalitní komunikaci.  

Naslouchání jako klíčová kompetence

Díky práci s koučkou Katarínou Morvai se učí jedna druhé naslouchat. Spoustu věcí si musejí dostudovat. Petra nahlíží pod pokličku tvorbě designu, Petruccya dohání finance. „Peťa je v této oblasti o krok výš, zapaluje jít to jinak než mně. Díky tomu, že teď každá rozumíme práci té druhé, jsme schopné si o všem v klidu povídat,“ vysvětluje Petruccya. „Už to není lítý boj jako dřív – já to chci tak, ty naopak, a jdeme proti sobě,“ směje se Petra. Na vzájemné důvěře se lépe staví i společné plánování

 „Dřív jsme měly jednu tabulku s názvem „věštění z křišťálové koule“, do které jsme si zapisovaly úplné nesmysly. Teď jsme si mnohem jistější. Máme finanční plány, podle kterých jedeme a dokážeme spočítat, jestli nám všechno vychází. Jedná se o naprosto zásadní know-how pro náš byznys. Umíme lépe a efektivněji plánovat, během chvíle zjistíme, kde nám něco utíká, a co je potřeba stopnout.“ 

 

Všestrannost. To je podle Petry a Petry z Pura Vida velká přidaná hodnota koučky Kataríny Morvai. „Z vrcholné pozice má spoustu zkušeností. Když řešíme cokoliv právního, logistického, marketingového – ví si vždycky rady. Komunikujeme s jedním člověkem, a můžeme se zeptat úplně na všechno. A když si náhodou neví rady, informaci nám obratem zjistí nebo nám dá kontakt na někoho, kdo nám pomůže,“ oceňuje schopnosti Kataríny Petra. „Katarína je pro nás mnoho špičkových odbornic v jednom člověku. Psycholožka, právnička, manažerka, účetní, finanční poradkyně a kromě jiného i skvělá přítelkyně,“ dodává Petruccya. 

Zazvonil zvonec a pohádky je… nový začátek!

Komunikaci mezi sebou mají Petra a Petra napravenou. Díky práci s Katarínou začínají ladit také komunikaci se svými „dětmi“. Ujasňují si kompetence jednotlivých zaměstnanců. Už od nich nemají přehnaná očekávání. S překvapením zjišťují, že kola firmy nejlépe roztáčí právě vnitřní motivace zaměstnanců. „Necháváme je, a užíváme si, jak jsou skvělí. Sami přicházejí s tím, že chtějí zkusit třeba zahraniční obchod. To je sen každého majitele firmy. Na nás je udržet vizi, zajistit finance, zajistit firmu a být hlavně v klidu,“ shrnuje Petra. 

Vedení firmy jde Petrám s daleko větší lehkostí. Lépe se jim plánuje a přirozeněji se jim navrhuje veselé oblečení. „Něčemu se zasmějeme, a za měsíc to máme na tričkách. Jde to najednou úplně samo, má to flow,“ zamýšlí se Petra. A je to vidět i na číslech. Firma roste každý rok o 100 %. Pura Vida přitom nejspíš nezůstane jen u oděvního průmyslu. „Na začátku jsme chtěly dělat designy interiérů a v průběhu času nám to sklouzlo k oblečení. Možná, že oděvní část povedou naše holky – a my se vrhneme na další odvětví. Uvidíme, kam nás to zavane,“ uzavírá Petruccya.  

 

* Firma Pura Vida čerpala konzultační služby od JICu, nyní mohou kreativci tuto konzultační podporu čerpat skrze KUMST.  

Co o spolupráci říká konzultantka Katarína Morvai?

Neustálá a všudypřítomná změna. To je z mého pohledu podstata značky Pura Vida i naší spolupráce. Na začátku to vypadalo, že budu mediátorem, který zprostředkuje šťastný rozvod. Jenže když jsme na něm začaly pracovat, bylo nám všem čím dál zřejmější, že by to byla obrovská škoda. Mezi Petrami funguje obrovská vzájemná synergie. Petruccya je dominantně kreativní, Petra zase ohromně produkčně nadaná. V obou oblastech mají překryv, a proto jim to spolu funguje. Mají vzájemné porozumění jedna pro druhou – a především pak specifické porozumění pro své slabiny. Obě v sobě navíc mají gen přežívání – každá někdy na chvilku padne, ale ani jedna nevydrží dlouho ležet. Okamžitě se zase zvedají a hledají další možnosti a řešení. Jsem ráda, že jsem mohla být jejich průvodcem po stránce pragmatické i lidské. Firmu Pura Vida se nám společně podařilo obrovsky posunout a odrazilo se to na všem: na spokojenosti obou majitelek, na spokojenosti v týmu, na řadě nových produktů a designů. A v neposlední řadě i na dvojnásobných obratech.“ 

Naši kreativní podnikatelé

KOGAA: Ve všem, co děláme, se chceme rozhodovat správně

Každá budova i jejich budoucí uživatelé mají svoji specifickou duši, kterou umějí a chtějí respektovat. To je vize mladého architektonického studia KOGAA, které se svou prací snaží ukázat, že dobrá architektura je víc než jen budova sama. Je to i prostor kolem ní a lidé, kteří se v něm pohybují. 

Bastl Instruments

„Nezačínali jsme jako startup, ani jako firma, která chce vydělat peníze. Dělali jsme jednoduše věci, které nás bavily, a postupně jsme na ně nabalovali další a další aktivity, až jsme tomu museli dát právní formu,“ říká Ondřej Merta z Bastl Instruments. A stejně tak funguje výrobce jedinečných hudebních krabiček dodnes.

Pura Vida

Pura Vida je každý moment, kdy se cítíme fakt happy. Je to i radost z toho, že jsme to spolu už tak dlouho vydržely a máme pořád chuť Pura Vidu šířit. Že každé ráno jdeme do práce s chutí. Přejeme si, aby se holky v našich legínách a oblečení cítily dobře, ať už jsou jakékoliv. I kdyby to měla být jen minuta denně, Pura Vida znamená být happy.“ 

VISUALOVE

Michal Okleštěk a Honza Machát aka VISUALOVE – v tom nejlepším slova smyslu bychom jim mohli přezdívat „Páni Hračičkové“. Už jako studenti architektury si hráli s návrhy, 3D modely, technologiemi, se světlem a s hudbou. A jejich projekty měly velký úspěch. Z koníčku a studentského přivýdělku se stalo podnikání. A z podnikání úspěšný byznys.

Plastic Guys: Cirkulární design upečený v Brně

Sejde se Čech a Ital v Brně a ve staré pizza peci upečou z použitého plastu překrásné designové desky. Tohle není začátek vtipu. To je začátek inspirativního příběhu úspěšné značky Plastic Guys. Vtip je v tom, že zachraňují a znovu využívají plastový odpad – a to tak, že chytře.