Uskromněte se, nakupujte méně – slyšíme ze všech stran. V případě české značky Plastic Guys platí nezvyklý paradox: čím větší produkce, tím lépe. Zachraňují totiž plast, který by jinak skončil na skládce nebo ve spalovně. Dokazují, že se i zdánlivě bezcenný odpad dá přetavit v trvanlivé, designové, umělecké dílo, na kterém chcete oči nechat. Z recyklovaných – a znovu recyklovatelných – desek vytváří architekti a designeři „onyxové“ stěny, barové pulty a nábytkové vybavení restaurací, kaváren i domácností.
Z nouze produkt číslo jedna
Příběh Plastic Guys začal jako projekt studentů architektury. Na stavbu útulny sháněli desky z recyklovaného plastu. Mohli si je koupit v zahraničí – jenže s dlouhou dodací lhůtou a za šílenou cenu. „Na Jugoslávské tehdy končila pizzerie. Za 5 tisíc nám prodali starou pec, kterou jsme převezli na střeše auta do dílny. A tehdy začaly naše pokusy a omyly,“ vzpomíná s úsměvem jeden ze zakladatelů firmy Ondřej Venclík. Desky si nakonec vyrobili sami. A už u nich zůstali.
Od roku 2021, kdy se do výroby pustili naplno, už zachránili víc jak 65 tun plastu. „Jedná se o petky, kyblíky, kelímky od jogurtu nebo třeba staré ledničky,“ vysvětluje druhý zakladatel Marco Aulisa. Kouzlo je v tom, že je každá jedna deska z jednoho druhu plastu. Díky tomu je nejen recyklovaná, ale i recyklovatelná. A až jednou doslouží, je možné ji nadrtit a plast znovu použít. A pak znovu. A pak znovu. Klidně třeba desetkrát. „Jediný odpad, který při výrobě vzniká, je obal od naší svačiny,“ směje se Ondřej Venclík.
Víme, PROČ to děláme
Velkou podporu pro podnikání získali Ondra s Marcem už jako studenti VUT přímo od univerzity. Po státnicích začali do podnikání šlapat naplno. Tehdy našli pod střechou KUMSTu nejen novou adresu, ale také potřebnou oporu. „Díky KUMSTu si uvědomujeme, proč děláme to, co děláme. Dává nám smysl příběh, který je za naším podnikáním. Výdělek je samozřejmě také důležitý, jenže ten můžete najít kdekoliv. Kdežto udržitelnou hodnotu málokde,“ zamýšlí se Marco Aulisa.
Kromě mentoringu, který jim ušetřil spoustu chyb a přešlapů, získali mladí tvůrci jako bonus ještě podporu komunity. „Lidé kolem KUMSTu, to jsou v podstatě další ohromně cenné konzultace. Někdy stačí krátká zmínka, a problém máte vyřešený ještě dřív, než nastane,“ vysvětluje Ondřej. A prostor KUMST značce Plastic Guys nejednou posloužil i jako výstavní. „Zpovzdálí jsme mohli pozorovat, jak návštěvníci akcí reagují na naše produkty, aniž by tušili, že jsou z recyklovaného plastu,“ dodává Marco.
Do spalovny, na skládku – nebo k Plastic Guys
Plastic Guys fungují jako B2B firma – desky dodávají distributorům, architektům nebo designerům, kteří z nich vytvářejí nábytek na míru. Už teď mají poptávku vyšší než nabídku. Vyrábět přesto plánují víc. Nově teď budou šířit osvětu o recyklaci plastu mezi veřejnost. I proto spouští crowdfundingovou kampaň na HitHitu. „Chceme lidem ukázat, že se i zdánlivě bezvýznamný kelímek od jogurtu dá – doslova – přetavit v něco nového, vkusného a potřebného,“ vysvětluje Ondřej.
Díky podpoře z kampaně by Plastic Guys rádi zvýšili efektivitu výroby, a tak i produkci. „Chceme být největšími výrobci recyklovaných a recyklovatelných plastových desek ve střední Evropě,“ prozrazuje vizi firmy Marco. Ta dává smysl. I kdyby totiž dnes lidé přestali vyrábět plast, do konce světa mají firmy jako je Plastic Guys co zpracovávat. „Chceme vyrábět hezké věci, technologicky nejlépe, a to ve velkém množství. Nemá smysl pustit výrobu jednou za měsíc a udělat tři stoly. To bychom moc plastu nezachránili,“ dodává Ondřej.
Co o spolupráci říká David Severa
Spolu s konzultantem Mirkem Londýnem z JICu jsme Marca s Ondřejem podporovali v hledání cílovky, cenotvorby, finančních zdrojích, a hlavně v uchopení jejich „proč“ – unikátního příběhu jejich značky a způsobu, jak jej komunikovat svým zákazníkům. Bylo super sdílet s nimi dobrodružnou cestu od zakázkových projektů po škalovatelný byznys s dobrým posláním. Těším se, co ještě dovedou!